15% от уеб-потребителите у нас пазаруват онлайн

15% ОТ УЕБ-ПОТРЕБИТЕЛИТЕ У НАС ПАЗАРУВАТ ОНЛАЙН

15 December 2009

Над 50% от българските интернет потребители са пазарували онлайн поне веднъж. От страните в нашия регион най-добри позиции в това отношение има Чехия, където 70% от интернет потребителите са пазарували онлайн.

Най-слабо развитият пазар в региона е Литва, където само 29% са пазарували онлайн. Там хората смятат, че електронното пазаруване е нещо трудно и много сложно, докато в България хората мислят, че електронното пазаруване пести време – което всъщност е едно от основните предимства на електронната търговия. Това разказа Моника Ласота, директор бизнес развитие в Gemius, по време на семинара Webit METRIX Conference, който започна тази сутрин в столичния хотел Шератон.
При браузерите Internet Explorer доминира сред българските е-потребители с пазарен дял от 49%, следван от Firefox с 44%, показват още данните на Gemius. Opera се радва на 5%.
Подобни са цифрите и в останалите страни от региона, като все пак там делът на IE е над 50%, а този на огнената лисица е около 30%. В Унгария, Латвия и Полша делът на IE е около 44%, а доминиращ браузер е Firefox с около 50% дял.
Изключение е Русия, където най-добри позиции има Opera – 24%, следвана от IE с 24% дял и FF с едва 20% дял.
Най-силната търсачка в България и в целия регион остава Google. 98% от интернет потребителите я ползват.
Разходите за онлайн реклама растат, като за 2008 г. те формират средно 5% от общия обем на бюджетите за реклама на фирмите от региона.
Статистиките за България, изготвени от e-Academy пък показват, че към ноември 2009 г. 46% от населението на страната вече е онлайн. Това прави 24% ръст за 1 година.
20% от времето, което хората прекарват в общуване с медиите, е време, прекарано в интернет. Интернет е третият канал, на който българите имат най-голямо доверие – след личната препоръка и телевизията. Обратно, мобилната реклама се ползва само с 1% доверие.
Въпреки това едва 3,2% от бюджетите на фирмите за реклама са насочени към интернет реклама.
Е-търговията се развива с умерени темпове: 8% от всички българи пазаруват онлайн, а от групата на уеб-потребителите 15% пазаруват електронно. Само 3% от уеб-потребителите у нас пазаруват от външни сайтове (не български).
Интересно е, че е налице много високо доверие от страна на пазаруващите към уеб-сайтовете, от които те купуват – потребителите не са били обект на измами. Това опровергава масово налаганото схващане, че интернет е едно страшно опасно място, където човек неизбежно ще бъде измамен.

КОМЕНТАРИ

БИСКВИТКИ
Този уебсайт използва "бисквитки" за подобряване на ефективността му. За повече информация вижте Политика за използване на бисквитки.
РАЗБРАХ